torsdag 28. mai 2009

Bygg- og havregrynsgrøt




Dagens lunsj! Er også god til frokost. Vurderte om jeg skulle legge inn bildet eller ikke, ser kanskje ikke så fristende ut :)




1 porsjon:
20 g havregryn (gjerne blandet med kruskakli)
20 g byggflak
2 dl vann/melk
litt salt

60 g cottage cheese
1/2 banan
1/4 eple
kanel

- Mål opp havregryn og byggflak i en dyp tallerken.
- Hell på vann/melk og strø på litt salt.
- Kok i micro i ca to minutt, rør litt rundt halvveis. Grøten kan godt være litt bløt når den er ferdig, siden banan, eple og cottage cheese skal blandes inn.

- Kutt opp banan og eple i små biter.
- Bland det i grøten sammen med cottage cheese og kanel.

Bananen gjør at grøten blir litt søt så det ikke er nødvendig å ha sukker på.

6 kommentarer:

  1. Vet du hva næringsinnholdet på Byggflak er? Står ikke på pakken og finner ikke noe spesielt med info om næringsinnholdet når jeg søker på nett..

    SvarSlett
  2. Nei lurer på det selv. Fant det en gang for lenge siden, og det har lavere kcal enn havregryn ihvertfall, men resten husker jeg ikke og nå finner jeg ikke igjen siden. Men regner med det kanskje ikke er så ulikt næringsinnholdet på byggryn.

    SvarSlett
  3. Har nå funnet ut næringsinnholdet på byggflak: Byggflak inneholder 321 kcal, 8,6 gram protein, 1,1 gram fett og 62,9 gram karbohydrat pr. 100 gr.

    SvarSlett
  4. Supert :) Mindre kcal og mindre protein altså.. Tror jeg holder meg til en blanding da :)

    SvarSlett
  5. Prøvde forresten ut denne i dag:) Var kjempegodt syns jeg.. annerledes måte å lage grøt på!

    SvarSlett
  6. Ja, litt mer spennende synes jeg :) Vanlig grøt blir for kjedelig.

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin